Ariana dla WS | Blogger | X X

2018. január 12., péntek

William Paul Young: A ​viskó - #énésakönyv

Végre magyar nyelven is megjelenik a már sokak által nagyon várt könyv, A Viskó (The Shack). Egy regény, aminek sikerével – és tartalmával – még a Forbes Magazin is foglalkozott… Nem gyakran fordul elő! (2009. június 8.)

Egy, a telepesek által elhagyott rozoga, rossz emlékeket idéző viskó (A Viskó) egyszeriben döbbenetes titkok tárházává válik, ahol izgalmas találkozások során a megbocsátás gyógyító ereje és hatalma is felragyog a sebzett szív számára.

William P. Young megrázó regénye az utóbbi idők egyik legnagyobb könyvsikere, rövid idő alatt 8 millió példányban fogyott el! A sok vitát kiváltó regényről azt tartják, hogy olyan hatással lehet korunk kereszténységére, mint a Zarándok útja a maga idejében. A sokat megélt színésznő, Demi Moore a Twitteren keresztül ajánlotta rajongóinak és férjének, mivel Ő maga „ sorsfordító erejű” üzenetre talált a könyv elolvasása közben.
Kiadó: Immanuel Alapítvány
Oldalszám: 256

Én és a könyv:
Szegény műről olvastam jó sok hideget és meleget, de leginkább az előbbit. Aki kicsit is ismer, az tudja, hogy eléggé realista vagyok, ebből és a sok negatív véleményből kifolyólag nagyon nehezen kezdtem hozzá, félve olvastam az elejét. Aztán megindult a regény egy kicsit sem szokványos előszóval, így kezdett kifejezetten érdekelni. Megtudtam, hogy a könyv igaz történeten alapszik, ráadásul a főszereplő közeli barátja írja, aki még a történetben is elég nagy szerepet kapott (bár ez csak az utóhatásnál tudatosult bennem). 
Nem egy egyszerű, sőt, egy rendkívül összetett alkotásról van szó, kissé zavarodott az első fele, folyamatosan figyelemmel kell követni, hogy mi történik, mert nem könnyű elkapni a fonalat. Ezt a könyvet tudatosan meg kell próbálni megérteni és elfogadni.
Kezdetben tehát elindul egy szál, mely által megtudhatjuk, hogy főszereplő férfinkat fizikálisan bántalmazta a saját apja. Mack megszökött ebből az életből, apja pedig később meghalt. Mára Mackenzie-nek családja van, ami gyerekekből és a szerethetővé alakított Nanből áll. Az igazi bonyodalom akkor indul, amikor Mack és a gyerekek (Nan nélkül) elindulnak táborozni. Ott megismerhetünk még néhány - a végkifejlet szempontjából jelentéktelen - családot, általános dolgokat csinálnak; apuka történetet mesél, a gyerekek kérdezősködnek, barátkoznak, imádkoznak.  Csakhogy egy kenus baleset miatt a legkisebbik lány, Missy egyedül marad. Mack a két nagyobbik gyermeket próbálja segíteni, de mire visszaérnek a táborhelyre, Missy sehol sincs. Következik a protokoll; rendőrség, nyomok keresése, kérdezősködés. Végső soron egy tetthelyen hagyott katica által rájönnek, hogy sorozatgyilkossal van dolguk, majd a címben említett viskóban megtalálják a véres ruhadarabot is. Missyt meggyilkolták.
Három évvel később folytatódik a történet, Mack nem tudott túllépni a történteken, illetve a lányát is egyre jobban megviseli a dolog, bezárkózott, magába fordult. Itt következik egy visszautalás, a könyv elején ugyanis megtudhattuk azt is, hogy Mackenzie levelet kapott, amelyben meghívják a viskóba, méghozzá egy Papa nevű alak. Nan Istent hívja Papának, ugyanakkor ez kettős jelentést hordoz magában, hiszen csúnya tréfát is űzhettek Mackkel az apjával való kapcsolatából kifolyólag. 
Végül - miután a család többi tagja elutazik - férfi főszereplőnk úgy dönt, hogy ha ugyan kockázatos is, elutazik a viskóhoz. Itt jelenik meg először igazán az író/a barát, ugyanis Mack tőle kér autót, valamint ő ad neki pisztolyt a biztonság kedvéért. Nálam pedig itt volt az első értetlenségi hullám, szerintem épeszű ember nem fog oda visszamenni, főleg, hogy akár a gyilkos is szórakozhatott vele. Valószínűleg az első gondolatom lenne a rendőrségre menni, de hát nem vagyunk egyformák, a történet szempontjából ennek így kellett lennie.
Willie (a barát) nagy nehezen, de rábólint a dologra, így Mack visszatér a viskóba. Ott azonban minden megváltozik. Három - egyébként nagyon kreatív - karakterrel találja szembe magát, akik mindhárman Istennek állítják magukat. Itt kissé csalódtam a könyv komolyságában, nem gondoltam, hogy átmegyünk misztikusba, akár földöntúliba. A legvégéig próbáltam hinni a tipikus "ezt csak álmodta", esetleg "kómába esett" motívumokban és nem is jártam messze tőlük.
A három szereplőt kifejezetten kedveltem, örültem neki, hogy nem egy vallási propagandát tartottam a kezemben, hanem egy olyan tabu témájú alkotást, ami szerintem igenis tabu, hiszen nem sokan közelítik meg a hit ezen kérdéseit ilyen általános válaszokkal. 
A könyvet mellesleg a barátomtól kaptam, aki sokkal inkább elmélyülten vallásos, mint én. Talán ez is közrejátszott a nehézkedős nekifogásnak, szerencsére ezzel kapcsolatban kellemeset csalódtam. 
Az olvasás után nagyon kíváncsi vagyok a filmre, szinte ugyanúgy képzeltem el a szereplőket, ahogyan az előzetesben és képeken láttam, viszont nem tudom hogyan valósították meg a rengeteg csodát a látványvilággal.
Túlságosan egyszer sem igazán hatódtam meg, talán csak a végén, Missy jeleneténél érzékenyültem el igazán, sőt, nekem elég sok volt a sírás és a nevetés. Úgy tűnt, Macknek akármit mondanak, két lehetőség létezett: folyni kezdtek a könnyei vagy kacagásban tört ki. 
Mindenesetre a könyv végére helyreálltak a dolgok, szerintem teljesen korrekt befejezést kaptunk. Azt nem mondanám, hogy az én életemet is gyökeresen megváltoztatta a történet, ugyanakkor tényleg rávilágított néhány fontos általános dologra, amit talán kissé én is máshogy látok az olvasása után. Nem bántam meg, hogy nekikezdtem. 
Borító: annyira nem tetszett, sokkal jobban megfogott a filmes plakát.
Pozitívumok:
  • fontos kérdések megválaszolása
  • különleges alapötlet
  • nem szokványos szereplők
Negatívumok:
  • igaz történethez képest túl sok lehetetlen pillanat
Ajánlom, ha:
  • érdekel a vallás és a hit (akkor is, ha esetleg nem vagy keresztény)
  • szeretsz komolyabb témájú, mégis nem túl nehéz könyveket olvasni
  • tetszett a film

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése